Sikkerhetskontroll og daglig kontroll

For å kunne oppfylle vegtrafikklovens bestemmelser om eiers og brukers ansvar for kjøretøyet, må vi kunne utføre en sikkerhetskontroll og daglig kontroll av bilen vi skal kjøre og eie.

Vi skiller mellom daglig kontroll og sikkerhetskontroll. Daglig kontroll er mindre omfattende, og er rask og enkel å gjennomføre. En sikkerhetskontroll er noe mer omfattende, men like enkel å gjennomføre. 

Daglig kontroll:
  1. Lys: Sjekke at alle lysene på bilen virker.
  2. Dekk: Sjekke at alle dekkene har luft og ikke åpenbart er skadet.
  3. Brems: Sjekke at bremseanlegget tåler maks trykk.
  4. Visuell kontroll: Sjekke vinduer/speil, at det ikke ligger snø/is på taket etc., sjekke løse gjenstander/lastsikring i bagasjerom og kupè.
Sikkherhetskontroll:
Motorrom

Peile olje, sjekke nivå på kjølevæske og bremsevæske, sjekke at batteriet sitter fast og at batteripolene er rene og ikke løse.

Hvorfor:

  • Ved for lite olje: motor kan skjære seg
  • Ved for lavt kjølevæskenivå: motor kan skjære seg
  • Ved for lite bremsevæske: enten lekkasje eller veldig slitt bremseklosser

Dette gjør vi for å unngå unødig stans langs vei, evt. for å unngå å ikke få stoppe når vi bremser.

Sjekke lufttrykk, mønsterdybde, se etter fremmedlegemer og skader i/på dekket, kontrollere at felgen ikke er skadet. Sjekk at dekkdimensjon, lasteindex og hastighetsmerking stemmer med vognkort. For å kontrollere hele dekkflaten må bilen rulles noen cm forover eller bakover. For å sjekke mønsterdybde kan man bruke egnet redskap. For å sjekke lufttrykk kan man se dekket forfra eller bakfra om det ligger jevnt mot bakken. Evt. bruke egnet redskap, for eksempel på bensinstasjon, og man kan også sjekke i bilens digitale informasjonssystem.

Hvorfor: For å unngå punktering, for å unngå evt. vannplaning ved for lite mønsterdybde. Både for mye og lite luft gjør at vi bruker mere drivstoff enn nødvendig, og øker faren for punktering. Feil dekktrykk kan føre til overoppheting av dekkene.

Feil påsatt dekk/felg-dimensjon kan gi bilen livsfarlige kjøreegenskaper.

Sjekke at alle lys virker som dem skal. Sjekke lykteglass for sprekker/slitasje.

Hvorfor: for at vi skal se og bli sett lettest mulig. Unngå å få dårlig sikt, unngå og ikke bli sett. Varsellampe i instrumentpanel ved defekt pære.

Sjekke at aircondition virker, varmetråder, sikkerhetsbelter, at det er varseltrekant og refleksvest i bilen, vognkort, bryter for nødsingnallys/varsellys. Sjekk at vifta blåser luft opp på frontruta og ut på siderutene ved å stille den riktig inn. Sjekk om varmetrådene virker i speil og bakrute ved å kjenne om det blir varmt.

Hvorfor: for å ikke miste utsyn pga. dugg, snø/is.

Sjekk at dem er hele og rene, sjekke at låsmekanismen virker. Hvordan: Dra ut hele selen for å sjekke den visuelt. Sett belte i låsen, kontroller at det låses og låses opp riktig.

Hvorfor: Fremmedlegemer kan komme ned i låsmekanismen, selen kan bli slitt slik at den ikke har nok styrke til å holde oss på plass ved evt. kollisjon.

Øv på å sette den sammen, hvor skal den evt. plasseres? Når du sjekker varseltrekanten, sjekk også at evt. reservehjul/jekk etc. er stroppet godt fast under bagasjeromsgulvet.

Lær deg hvilken informasjon du finner der. Tenk på: hvor stor tilhenger kan du maksimalt trekke etter denne bilen med førerkort klasse B. Hvor mye last kan du ha med deg i bilen i tillegg til passasjerene du har med? Hva med taklast?

Maks 3 cm. Stå ut av bilen, se dekket samtidig som du vrir på rattet. Dødgang?

Hvorfor: For mye dødgang er tegn på stor slitasje og kan være farlig.

«Dra» i rattet, hold «trykket», start bilen, du kjenner om den virker. (Elektrisk servo, ingen servoolje) Varsellampe i instrumentpanel hvis det ert noe galt med systemet.

Hvorfor: Feil på servo kan gi tungt ratt, vanskelig å styre.

Finn en egnet plass. Sving alt du kan til henholdsvis høyre/venstre, begynn å kjør, bilen retter seg opp.

Hvorfor: Hvis den ikke gjør dette blir det vanskelig å styre.

Kjør opp i fart, 30 km, slipp rattet og brems bestemt. Bilen skal gå rett fram.

Hvorfor: Er det skjevtrekk kan det være farlig å bremse på veien, da du kan havne i motgående kjørefelt, havne i grøfta eller få skrens på evt. glatt underlag.

Trykk inn bremsepedal 4-5 ganger, hold trykket og start bilen. Pedalen «suges» inn.

Hvorfor: feil på bremsekraftforsterkeren kan gjøre bilen vanskelig å bremse.

Sett på parkeringsbremsen, det er samme lampe. Hva om den begynner å lyse underveis og du ikke har på parkeringsbrems (rød farge…)?

Hvorfor: For å være sikker på at du får varsel dersom du får lekkasje i en bremsekrets.